I februari förra året lanserade Décathlon sitt nya varumärke dedikerat 100% till padel : KUIKMA.

En riskabel strategi när du känner till kraften i Artengo mitt i padel. Men en strategi som antogs av det franska varumärket som ville ha ett varumärke dedikerat till padel och bara med ambitionen att erbjuda snöskor av padel kvalitet.

Med en teknisk och kommunikation team runt padel, Décathlon satsade stort eftersom det tog risken att uppröra varumärket Artengo, som fram till dess erbjöd snöskor av padel.

Det minsta vi kan säga är att starten var framgångsrik. Snöskor är mycket populära och det finns även lager i vissa franska butiker. Detta visar framgången för lanseringen av varumärket.

Décathlon erbjuder redan mer än 40 egna varumärken, men med KUIKMA är det bara det andra varumärket inom racketsport. Artengo kommer inte längre att erbjuda racketar från padel.

Enligt den spanska webbplatsen PALCO2018 skulle det ha varit 23 124.000 racketar XNUMX padel säljs i Spanien och 171.000 Artengo-racketar över hela världen. Decathlon satsade därför på padel genom att erbjuda sitt eget varumärke.

Décathlon diversifierar helt klart genom att skapa varumärken dedikerade till mycket specifika sportsektorer. Så är fallet med KUIKMA, men vi hade också Tarmal, Allsix och slutligen Atork inom lagsportområdet. Alla dessa produkter var tidigare under det välkända varumärket Kipsta.

KUIKMA är därför varken ett isolerat fenomen och framgången är ingen olycka.

Franck Binisti

Franck Binisti upptäcker padel vid Club des Pyramides 2009 i Parisregionen. Eftersom padel är en del av hans liv. Du ser ofta honom turnera i Frankrike för att täcka de stora evenemangen i padel Franska.