Först kommer vi att analysera vikten av att affärsstrukturer är synliga för samhället.

De intervjuade yrkesverksamma var alla överens om att padel är en marknad som saknar synlighet. Till skillnad från tennis, som är en sport som är en del av Frankrikes historia, padel är en sport som fortfarande är för lite känd för fransmännen att hoppas en dag att vara i den sport som mest utövas i Frankrike.

De flesta yrkesverksamma är emellertid optimistiska om dess utveckling under de kommande åren och detta går genom sportens allmänhetens synlighet "Jungfrun har sin effekt, men det vi saknar är synlighet för allmänheten, som fortfarande är ganska låg". Faktum är att även om stora TV-kanaler som "Canal" eller "BFM" presenterade denna sport som en ny blomstrande sport i Frankrike, är för få människor berörda av denna idrottsutövning.

Ett verkligt intresse för att utveckla extern kommunikation

Offentlig synlighet börjar med mun till mun. Faktum är att kommunikation runt padel är tillräckligt starkt internt, men problemet är tillgången till denna kommunikation. Specifikt, om en individ inte går ut med en följare av padel, kommer han inte att kunna informeras om skapandet av en ny klubb av padel eller bara något som kan väcka nyfikenhet mot denna sport. Många informationssidor finns på sociala nätverk eller till och med webbtidningar som " Padel Magazine », Men detta är fortfarande ganska lågt när det gäller synlighet, även om detta medium är den viktigaste informationskällan för alla spelare och klubbar i padel.

Därför måste den externa kommunikationen stärkas av en starkare organisation även om FFT har ökat aktiviteten nyligen.

Synlighet genom företagen

    Synlighet innebär också fält- och turneringssponsorskap. Faktum är att varje klubb i padel har för uppdrag att byta namn på vart och ett av deras land, att göra "Namngivning", för synlighet hos företag. Faktum är att sponsrade fält får ett visst värde som är till nytta för klubben. Dessutom har padel praktiseras av alla åldersgrupper, så en entreprenör kommer för att spela padel på en webbplats som sponsras av ett företag kan frågan uppstå " varför inte jag ? "och därmed lägga till synlighet för företag men främst främja "ord i mun" och kommunikation av sporten.

Denna yttre synlighet stöds av alla klubbar i padel men det är fortfarande ganska lågt. Men en handfull företag som specialiserat sig på padel har nyligen dykt upp. Detta är fallet med företaget " Padel Sport Events ”som arbetar med 3 erbjudanden för att främja kommunikation mellan klubbar och sport. Detta företag tillhandahåller mediatäckning och stöder klubbar i deras marknadsförings- och kommunikationsstrategi. Dessutom gör hon evenemang genom att bygga ett fält av padel var som helst med marknadsföring av övningen på evenemang, som till exempel på Rolland Garros.

Denna typ av företag främjar den externa kommunikationen av denna praxis genom att visa padel på evenemang som deltagit idrottare, naturligtvis, men också turister, familjer, stjärnor och investerare.

Men enligt många företagare som Mr. Baptiste Poey, chef för Padel Sportevenemang, förutom låg sikt, har padel kan vara faramint tack vare "En riktig och gedigen utvecklingsstrategi med en starkare ekonomisk modell".

 Tema 2: Synlighet
Utveckla extern kommunikationo Synlighet baserad på ”mun till mun”.

o Otillräcklig mediatäckning för allmänheten.

o En starkare organisation måste få större synlighet.

Synlighet genom företageno Fältsponsring gör övningen synlig för företag.

o Företag som främjar synligheten för denna sport genom sina aktiviteter

o Främjande av padel på större evenemang.

Tanguy Le Roux

Student i Master 2 entreprenörskap och innovation vid IESEG SCHOOL OF MANAGEMENT i Paris och brinner för idrott, jag bestämde mig för att ägna min slutavhandling på framväxten padel i Frankrike som sport och social praxis och tillhörande marknadsutveckling. Efter att ha bott 22 år i Marocko och i fem år i Frankrike är jag mycket glad över att kunna dela mina kunskaper.