Enligt sport & cykelförbundet passerar marknaden för sportvaror i Frankrike 11 miljarder euro (11,3 miljarder euro), en ökning med 3% 2017

Fransmännen konsumerar mer inom den specialiserade sportbranschen och är mer och mer känsliga för professionell rådgivning och produktteknik. Den specialiserade sportbranschen visar en tillväxt på 3,2%.

Allmän detaljhandlare som Decathlon, Go Sport, Intersport gynnar mest och får den största ökningen.

Det borde inte heller försumma den kraftiga ökningen av försäljningen av sportartiklar på internet som har ökat med 10% jämfört med förra året.

E-handelsboomen har vuxit med 71% på bara 4 år från 700 miljoner i 2012 till 1,2 miljarder.

Inköp tenderar att digitaliseras, i 2017, 36 miljoner franska som köpts på internet och bland dem väljer 16% att göra det från sin mobil. Den digitala marknaden representerar 12% av de franska inköpen. Enligt Philippe Vidal kommer detta att driva återförsäljare att återuppfinna sig själva och erbjuda en annan shoppingupplevelse till konsumenterna för att konkurrera med Internet.

På europeisk nivå är Frankrike positionerat på andra steget på podiet bakom Tyskland i spetsen för konsumtion av sportvaror med 14 miljarder euro exklusive skatter.

Dessutom driver feminiseringen av praxis också upp försäljningstillväxten. Kvinnan väger 37% på textilmarknaden (+ 10%) och 33% på skoens (+ 9%)

Alexandre Cifuentes

Alexandre Cifuentes studerar ekonomi. Han bestämde sig för att ingripa i affärer med padel och på sportmarknaden i allmänhet. Det gör att vi kan veta om padel i sin helhet.