Le Padel är en racketsport som kombinerar tennis, squash och badminton och äger rum på en bana omgiven av fönster och grindar. Denna sport föddes i Marbella, Spanien och har nu mer än 3.5 miljoner spelare. Denna sport har förfört sedan starten, Sydamerika, Spanien och sedan Europa.

Det har blivit den nationella sporten i Argentina med mer än 4 miljoner spelare och detta land är värd för Spanien World Padel Tour sedan 2005. Under de senaste tio åren har många europeiska länder som Frankrike, Sverige, Belgien, Italien och England sett en verklig framtida verksamhet inom denna sport som utvecklas månad för månad.

Tack vare dess framgång har idag Padel spelas av mer än 10 miljoner spelare och blir den snabbast växande sporten i världen. För att möjliggöra sin utveckling tar Tennis Federation under sin kontroll utvecklingen av Padel i nationell skala.

Tack vare denna starka utveckling i Frankrike, antalet klubbar Padel har ökat och antalet Padel har ökat med cirka 90% sedan 2009, från 29 domstolar till Padel 2009 till 382 domstolar i april 2017. Liksom antalet Padel går från 15 2009 till 172 2017. Frankrike hoppas kunna uppnå en utveckling av ytterligare 500 klubbar Padel i Frankrike och 1000 domstolar i Padel om två år.

Det är viktigt att veta att denna utveckling inte tillgodoser en efterfrågan på marknaden, för när du ställer frågan till någon ”Känner du Padel ? ”, Svarar han vanligtvis” Ja, det är som en surfbräda är det inte? ”. Så människor vet inte om den här sporten, det är därför skapandet av en klubb Padel svarar inte på en efterfrågan, utan snarare på skapandet av ett nytt erbjudande som tilltalar många franska människor varje år.

Dessutom leder tillväxten och den starka utvecklingen av denna nya idrott oss att reflektera över förhållandena och de olika interaktioner som konsumenterna kan ha med producenterna om denna nya praxis ur en sportslig och social synvinkel. Bestäm således de faktorer och drivrutiner som tillåter detta uppkomst. Denna marknadsförings- och sociologiska aspekt av denna studie kommer att följa analysen av rollen för kommersiella strukturer och de olika aktörerna som möjliggjorde uppkomsten av denna sport.

I denna studie kommer det därför att vara viktigt att analysera de olika handlingarna hos klubbarna i Padel som framkom i Frankrike och de olika strukturernas roll på denna marknad. Dessutom kommer vi att se om attraktiviteten och tillgängligheten för denna sport kan locka tillräckligt med investerare och partners för att stödja dess utveckling.

Tack vare alla dessa studiefrågor kan ett problem identifieras: att förstå framväxten av Padel som en sport och social praxis och tillhörande marknadsutveckling?

Tanguy Le Roux

Student i Master 2 entreprenörskap och innovation vid IESEG SCHOOL OF MANAGEMENT i Paris och brinner för idrott, jag bestämde mig för att ägna min slutavhandling på framväxten padel i Frankrike som sport och social praxis och tillhörande marknadsutveckling. Efter att ha bott 22 år i Marocko och i fem år i Frankrike är jag mycket glad över att kunna dela mina kunskaper.