Under vår litteraturgranskning ställde vi oss själva frågan om padel utvecklades eftersom det blev en social praxis med tiden. Tack vare vår intervjuguide kunde vi samla in viss information även om begreppet social praktik ibland är svårt att förstå eller tvärtom verkar självklart.

För vissa människor padel har helt klart blivit en social praktik, där allt går ihop för att dela en passion men också gemensamma intressen. Faktum är att idrotten i sig och den atmosfär den speglar bidrar till dialog och möten.

Vi har under vår litteraturgenomgång sett fallet med stavgång och hur denna praktik har blivit en social praktik som främjar dess utveckling. Stavgång var faktiskt en riktig framgång på 2000-talet eftersom den baserades på en befintlig sportutövning samtidigt som den förnyade vissa aspekter av den och lade till nya material, bilder och färdigheter. Specifikt har stavar lagts till denna promenad tillsammans med en ny fysisk hållning som gör att dess utövare kan uppleva hälsofrämjande fysiska fördelar. Denna sport har återuppfunnit principen att gå och enligt dess utövare har den gjort det möjligt för många människor att gå ordentligt. Begreppet social praktik respekteras då, vilket ger nya material, färdigheter och ny mening till praktiken. Låt oss nu se om padel kan betraktas som sådan och om denna idrottsutövning uppfyller de tre kriterierna.

För att visa att padel har blivit en social praktik eller inte, måste vi komma ihåg komponenterna i denna teori. Vi hade identifierat tre kriterier för att en praktik skulle bli en social praktik, ur en teoretisk synvinkel. Det första kriteriet är bilder (betydelser, symboler), det andra, färdigheter (former av färdigheter, procedurer) och det tredje är material (material, teknologier). Dessa tre kriterier måste alltså uppfyllas för att skapa en social praktik. Enligt många professionella bygger en social praktik på "skapa sociala och professionella band", det är av denna anledning som padel ses som en social praktik.

Detta räcker dock inte. Vi kan faktiskt säga att padel liknar många racketsporter som redan är mycket populära i Frankrike då den presenteras som en blandning av tennis, squash med mera. Ändå saknas det fortfarande några faktorer i teorin om social praktik, som tidigare angetts, för att betraktas som den fullt ut.

När det gäller material har vi racketar som aldrig tidigare använts för en annan sport och en infrastruktur som är specifik för den padel. Därmed respekteras begreppet material och teknik. När det gäller kompetens är det sant att padel ger ett nytt sätt att spela även om det starkt påminner oss om tennis och squash. Den infrastruktur och spelregler som krävs för att kunna spela padel göra det möjligt att ha en blandning av discipliner och att utan tvekan tillföra en ny form av spel som uppmuntrar deltagarna att utveckla färdigheter och gester som är specifika för denna sport. Därmed respekteras kompetensfaktorn i teorin om social praktik.

När det gäller bildfaktorn (betydelser och symboler), den padel är fortfarande för underutvecklad för att betrakta denna idrottsutövning som en ny symbol i Frankrike och den ger ännu inte tillräckligt med sociala eller fysiska fördelar för att kunna bekräfta att padel är till exempel en idrottsutövning som ger starka hälsofördelar. Till skillnad från stavgång, som har gjort att många människor har lärt sig om hur man går.

Således är de tre kriterierna för teorin om social praktik ännu inte fullt ut respekterade.

Andra mätningar visar dock att även om padel kan inte betraktas som en stark social praktik, den kan bli en tack vare dess utveckling under de kommande åren.

Den första åtgärden är samhällsbildning. I de följande delarna kommer vi att fokusera på atmosfären och underhållningssidan av en klubb. Det utvecklar faktiskt den sociala sidan av praktiken. Denna organisation tillåter människor att bo på en plats där alla delar samma mål med samma sinnestillstånd och aktiviteterna och de olika evenemang som anordnas av klubbarna främjar skapandet av gemenskap. padel.

Dessa samhällen är "fast och växer för varje dag", visar detta att mun till mun är ett mycket viktigt kommunikationsmedel för utvecklingen av en marknad. För vissa yrkesverksamma kommer skapandet av gemenskap bara att följa med praktiken, men för andra kommer det att göra det möjligt att bli hörd på nationell nivå, att utöka "familjen" och att skapa en trend och nya sportvanor.

En annan mätning visar att padel kan bli en social praktik. Skapandet av ett naturligt professionellt nätverk. Det vill säga att inom en klubb av padel, där människor under evenemang inte bara diskuterar den sportsliga aspekten av träningen utan också om den professionella sidan av varje. I själva verket kan vi inom en klubb hitta en person som hittar en ny professionell verksamhet tack vare sin gemensamma passion. Således ett professionellt nätverk runt padel skapas naturligtvis också gynnar sociala band mellan människor.

Vi kan dra slutsatsen från dessa uppgifter att padel kan bli en social praktik genom att fortsätta sin utveckling. Principen om gemenskaper och nätverk är kärnan i denna praxis, och utvecklar därmed dess kommunikation. Denna reflektion speglar perfekt förhållandet mellan producenter och konsumenter på denna marknad.

Vissa proffs har dock en helt annan bild av en social praktik och ser inte den padel som en social praktik men mer som en kollektiv praktik. Således, enligt teorin om social praxis padel har ännu inte helt blivit en social praktik, men många länkar och grupper skapas inom denna praktik, det är av denna anledning som vi för tillfället kommer att karakterisera padel som en kollektiv praktik.

Tanguy Le Roux

Student i Master 2 entreprenörskap och innovation vid IESEG SCHOOL OF MANAGEMENT i Paris och brinner för idrott, jag bestämde mig för att ägna min slutavhandling på framväxten padel i Frankrike som sport och social praxis och tillhörande marknadsutveckling. Efter att ha bott 22 år i Marocko och i fem år i Frankrike är jag mycket glad över att kunna dela mina kunskaper.