I denna del kommer det att vara viktigt att beskriva utvecklingen av padel i Frankrike, liksom de olika nyckelpunkterna som gör att denna nya sport kan utvecklas från år till år.

Denna praxis har sett en imponerande utveckling av dess infrastruktur på åtta år och många klubbar i padel Franska har blivit en referens i världen av padel som till exempel klubben "Casa Padel »I Saint Denis.

Mellan 2015 och 2016, en ökning med 150% av antalet licenstagare från padel ökade från 571 till 1469 avskedigade för män och från 107 till 211 för kvinnor, för totalt 1680 avskedade.

Detta kan förklaras med integrationen av padel inom det franska tennisförbundet 2014. FFT beslutade att ta under sin vinge utvecklingen av padel i Frankrike. För detta har federationen beslutat att upprätta en strategi för att locka fler och fler människor att testa denna nya sport.

Till exempel, i Frankrike när en ny spelare vill spela i tävling, måste han ha en FFT-licens. Denna licens tillåter spelare att spela tennis konkurrenskraftigt, men sedan 2014 omfattar den också tennisturneringar. padel. Denna strategi minskar formaliteterna och underlättar tillgången till båda disciplinerna, vilket främjar utvecklingen av denna nya praxis i Frankrike.

Denna plötsliga ökning av antalet padel är främst kopplat till stödet för denna sport av den nya presidenten för FFT som har beslutat att ägna sig helt åt padel under hans tid. Denna utveckling är också möjlig tack vare homologering av många klubbar i padel. Turneringarna är organiserade under FFT: s kontroll, vilket gör det möjligt att upprätta en officiell klassificering som värderar spelarna i padel och även tennis som vill bli professionell och integrera den spanska turnén.

Således lockar denna nya trend de viktigaste sportmärkena som Babolat, Head, Dunlop och Adidas som sponsrar de bästa spelarna i padel av Frankrike. Detta visar varumärkets intresse för denna sport och det förtroende de kan ge för utvecklingen av denna sport i Frankrike. Faktum är att sponsring syftar till att tillhandahålla sportutrustning (racket, väska, outfit) till spelare och sportinbjudningar till varje större evenemang för att förmedla varumärket genom spelarens inflytande med samhället, men också genom dess föreställningar genom olika franska turneringar. Således ser vi genom åren att varumärkena har mer och mer förtroende för utvecklingen av denna nya sport i Frankrike och dess början på popularitet hos det franska folket.

Framväxten av denna nya marknad får många aktörer till exempel idrottsklubbar, spelare, entreprenörer, idrottsmärken och institutioner som kommer att avslöja denna nya idrott som en social praxis kopplad till utvecklingen av en ny sport. marknaden.

Tanguy Le Roux

Student i Master 2 entreprenörskap och innovation vid IESEG SCHOOL OF MANAGEMENT i Paris och brinner för idrott, jag bestämde mig för att ägna min slutavhandling på framväxten padel i Frankrike som sport och social praxis och tillhörande marknadsutveckling. Efter att ha bott 22 år i Marocko och i fem år i Frankrike är jag mycket glad över att kunna dela mina kunskaper.