Skillnaden mellan en social och kollektiv praktik bygger på sociala band, som fortfarande är ganska starka för vissa yrkesverksamma. Denna praxis har uppenbarligen blivit en praxis där människor delar en gemensam passion som på så sätt bildas " en familj padel ». Denna länk är dock inte tillräckligt stark för att beteckna padel gemensam social praxis. Vi kommer snarare att tala om kollektiv praktik.

Vi godkänner faktiskt allt som analyserades i föregående del, men vissa aspekter bör tas med större försiktighet. Denna marknad är fortfarande i full framväxt, det är av denna anledning som vi ännu inte kan definiera denna praxis som en social praxis. Länkarna mellan deltagarna är verkligen starka, men detta är fortfarande ganska svagt med tanke på sportens popularitet.

Skapandet av gemenskapen tillåter ännu inte denna marknad att vara synlig på alla fronter, många människor känner inte till padel i Frankrike och påverkas inte av dessa samhällen. Dessutom skapas ett professionellt nätverk inom en klubb av padel är verklig, men detta är fortfarande minimalt för att kunna föreställa sig skapandet av "affärer" mellan deltagarna. Denna praxis är "tillgänglig för alla i många avseenden", men trots en uppenbar transversalitet inom en klubb av padel eller under turneringar till exempel, betonar vissa proffs snarare kollektiv och inte social praktik.

Sammanfattningsvis är alla punkter som har analyserats verkliga, men detta återstår att bekräfta och utveckla över tid. Det är av denna anledning som vi snarare kommer att tala om kollektiv praktik för stunden och att med tiden padel kommer att bli en social praxis. Allt måste alltså tas i beaktande, men det är fortfarande för minimalt jämfört med utvecklingsstadiet på denna marknad, för att kvalificera denna praxis som en social praxis.

För att avsluta, idag kan vi inte säga att marknaden för padel uppstår eftersom denna utövning har blivit en social utövning, måste vi vänta på att populariteten för denna sport ökar för att avgöra om med tiden padel höll sina löften.

Tema 1: professionell synvinkel, är marknaden framväxande eftersom padel har blivit en social praxis?
Le padel bristande utveckling för att bli en social praktiko Delar en gemensam passion och intressen.

o Material- och kompetenskriterierna är mer eller mindre respekterade, till skillnad från bildfaktorn (betydelser och symboler).

o Bygga gemenskaper genom klubbbildning över hela Frankrike.

o Bildande av ett naturligt professionellt nätverk mellan deltagarna inom klubbarna.

Le padel har blivit en kollektiv praxiso Delar en gemensam passion och intressen.

o För tidigt att tala om social praktik, utan snarare om kollektiv praktik.

o Professionella nätverk och gemenskaper är fortfarande för små för att hävda sina roller i marknadsutvecklingen som en social praxis.

o Alla punkter ska beaktas i tid när idrottsutövandet kommer att öka i popularitet.

Tanguy Le Roux

Student i Master 2 entreprenörskap och innovation vid IESEG SCHOOL OF MANAGEMENT i Paris och brinner för idrott, jag bestämde mig för att ägna min slutavhandling på framväxten padel i Frankrike som sport och social praxis och tillhörande marknadsutveckling. Efter att ha bott 22 år i Marocko och i fem år i Frankrike är jag mycket glad över att kunna dela mina kunskaper.