Vi har sett att uppkomsten av en ny sport kan vara en ny social praxis, men det innebär en farlig process som involverar olika delar. Vi kommer att se att en social praxis i slutändan kan vara ett bra sätt att konsumera praktiken.

I den här delen kommer vi att använda en konsumentkulturjournal från Shove and Pantzar (2005). Vi kommer att studera det faktum att metoder är nära relaterade till konsumtion. För detta kommer fenomenet "Nordic walking", studerat av Shove och Pantzar, att göra det möjligt för oss att analysera förhållandet mellan metoder och produkter och hur de utvecklas. Nordic Walking är en utomhuspromenad som genomförs med hjälp av pinnar som introducerades på 90-talet. Denna nya praxis har lockat många europeiska länder som Finland, till exempel, där 20% av befolkningen utövar det. Denna nya praxis kom till marknaden med idén att lära sig om att gå och gå för skojs skull, även om det är svårare att acceptera.

Som nämnts ovan, för att bygga en social praxis behöver man färdigheter, material och betydelser. Den viktigaste produkten för att delta i denna praxis är pinnen som gör det möjligt för vandrare ett mer heligt fysiskt arbete. Som Michael (2001) uttrycker det ”är vi mer intresserade av det dynamiska förhållandet mellan pinnar och bild och utförandet av de metoder de stöder. »(P48), så kännetecknar pinnen materialet som gör anslutningen till färdigheter och föreställningar. Dessutom stöder Shove och Pantzar (2005) tanken att "Nordic Walking framträder genom integrationen av en ny skicklighet, image och utrustning" (P45) och därmed utvecklingen av denna nya praktiken svarar på de olika elementen i teorin om att bygga en ny social praxis.

Denna innovation är mycket intressant och kan kopplas till framväxten av padel i Frankrike tack vare dess likheter. I själva verket är stavvandring något som har funnits i många år, stavgång har precis tagit ett nytt sätt att gå med ett annat kroppsändamål. Vi har tidigare sett att padel är en blandning av racketsporter som liknar många sporter. Denna nya praxis har dock, precis som stavgång, fått ett nytt sätt att spela med en racket i en annan situation.

Således är analysen av denna fallstudie fördelaktig för att förstå att en ny social praxis är kopplad till konsumtion och hur promenader, en aktivitet som de flesta av oss har gjort i flera år, blir en ny form. av nöje.

Det är inte möjligt att gå på stavgång om vandrare inte har rätt stavar för sporten. Således arbetar leverantörer och producenter med olika strukturer för att möjliggöra framväxten av denna nya praxis. Det är inte möjligt med stavgång utan dessa poler, varför denna nya praxis och trend driver mot konsumtion. Vi finner detta med padel där en grundläggande tennisracket inte räcker för att spela tennis padel, detta kräver en speciell racket som endast är avsedd för denna sport. Således är produkterna väsentliga för att en ny marknad ska kunna uppstå, varför producenter och leverantörer är viktiga aktörer i skapandet av en ny marknad, men inte bara det.

Faktum är att samhällen är en nyckelaktör i födelsen av en ny praxis för att få den till liv. Enligt Shove Pantzar (2005), ”Förekomsten av ett litet, välbetjänt samhälle hjälper verkligen till att förklara hur de nordiska gångsystembyggarna (Hughes, 1983) har åstadkommit så mycket på kort tid. "(P54). Så vi kan märka en annan likhet med framväxten av padel i Frankrike och byggandet av en ny social praxis tack vare samhällen. Denna likhet är närvarande eftersom padel har kunnat utvecklas lite efter lite och vinna en viss popularitet i Frankrike tack vare små samhällen som vill utveckla denna sport och göra den känd för hela Frankrike.

Således kan vi dra slutsatsen att en övning som blir en social praxis främjar utvecklingen av en sport och dess överföring genom olika miljöer och därmed ökar dess popularitet.

Tanguy Le Roux

Student i Master 2 entreprenörskap och innovation vid IESEG SCHOOL OF MANAGEMENT i Paris och brinner för idrott, jag bestämde mig för att ägna min slutavhandling på framväxten padel i Frankrike som sport och social praxis och tillhörande marknadsutveckling. Efter att ha bott 22 år i Marocko och i fem år i Frankrike är jag mycket glad över att kunna dela mina kunskaper.