Sedan Suzanne Lenglens dagar har spelarnas kläder minskat avsevärt, särskilt i benen. De långa klänningarna har blivit kjolar som stoppar över knäna och små kjolar som "inte borde sträcka sig mer än 10 centimeter under skinkorna". Modifieringen av spelarnas dräkter gjorde det möjligt för dem att underlätta deras sidoförskjutningar (inte jaktade) och deras lopp framåt (återhämtning av amortering). Spelarna har för det mesta inte valt shorts och en anledning förklarar det. I själva verket är kjolen ett "magiskt plagg". Under 1980 och 1990 åren såg den berömda franska kommentatorn Jean-Paul Loth på Steffi Graf slakta sina motståndare i sin lilla "adidas kjolficka". Han kallade benen "kretsens vackraste". Men i 2009 sade den australiska tennislegenden Margaret Court:

”Vissa spelare kommer klädda som om de skulle till stranden. Kvinnor behöver inte exponera sig så mycket ”. Det är dock en "marknadsföringsresurs" för damtennis. Vilken man kan verkligen hjälpa till att beundra kroppen av en idrottskvinna i full test? Dessutom samlar damfinalen på Roland Garros 2 miljoner tittare, och bara i Frankrike. Spelarna vet det och kan inte ignorera det när de väljer sin outfit. Det är detsamma för deras sponsor som inte berövar sig att dra nytta av detta för att marknadsföra sig själv. Dessutom, om allmänhetens intresse för kvinnotennis ökar, beror det inte bara på spelets utveckling och på teknisk prestanda. Erotiseringen av kvinnlig kroppsbyggnad verkar också vara en av de faktorer som lockar ett ökat allmänintresse.

"Kournikova har den effektiva strejken men också långa ben och ryska dockahår över BH - Adidas, märket, kommer vi ihåg, från att ha sett det krossat på nära håll på Frankrike 2" . Alla tittare tyckte om att se henne spela när hon lyssnade på hennes rop och övervägde hennes vajande och lyfta kulor. "Att spela bra är bra, men snyggt är det ännu bättre." Idag är Maria Sharapova och Ana Ivanovic bland dessa spelare. Dessa spelare marknadsför kvinnotennis samt spridning av bilder och härledda produkter. Så många element som gör kvinnors tennis lukrativa och mer attraktiva. Detta sätt att dra nytta av sport kan glädjas eller beklagas. Det tillåter fortfarande framsteg i inkomstparitet.

Vissa discipliner kan dock inte dra nytta av det och lämnas "på golvet". Detta är praxis som betraktas som mindre sexiga som boxning eller basket. De är mindre väl fördelade oavsett vad gäller timvolymer eller slots. Däremot har beachvolleyboll upplevt samma utveckling som tennis i erotisering av kvinnlig fysik sedan de spelar i baddräkter. I deras kamp för paritet förefaller få medel för kvinnor.

Ändå, även om idrottskapitalisering av erotisering av kvinnlig fysik kan beklagas, gör det möjligt för dem att få resultat, både i mediatäckningen av sin disciplin och i termer av deras inkomst.

Nicolas Zebbar

Jag tog examen från en magisterexamen i sportledning och brinner för tennis och genomförde en studie om utvecklingen av kvinnotennis. Tränar denna sport i tjugo år och är idag chef för min klubb (TC Morlaàs i Pyrénées-Atlantiques), jag är alltid på jakt efter nya idéer som syftar till att förbättra träningsmiljön för medlemmarna. Jag är därför mycket glad över att kunna dela detta arbete.