1. Franska Tennisförbundet och Wilson Sporting Goods är nöjda med att tillkännage undertecknandet av ett femårigt partnerskap med Roland-Garros och FFT. Detta avtal innehåller samarbete kring att förbättra upplevelsen för alla tennisentusiaster och starta nya initiativ kring tennis i Frankrike. Detta åtagande passar perfekt med FFT: s strategi att ansluta sig till dynamiska och innovativa varumärken.  

Enligt villkoren i detta avtal, Wilson® blir officiell Roland-Garros Partner för bollar och strängar. Wilson strävar efter att leverera en ny högpresterande co-branded tennisboll, speciellt utformad för att anpassa sig till de berömda Roland-Garros lerbanorna. Detta kommer att användas under alla matcher på Roland-Garros men även under aktiveringar på turneringens sidelinje, från 2020. Wilson kommer också att göra sitt internationella strängteam tillgängligt för spelare för att erbjuda ett optimal service under hela tävlingen.

 

Utöver utrustningen som tillhandahålls under turneringen förbereder Wilson och FFT sig för att lansera en serie premiumprodukter under varumärket Wilson / Roland-Garros. Bland dessa artiklar som kombinerar elegans och hög prestanda, hittar konsumenter tennisbollar, racketar, strängar, tennisväskor och accessoarer. Tennisfans kan hitta dessa produkter på Roland-Garros under turneringen, men också online via Roland-Garros e-shop och på Wilsons globala försäljningsnätverk från januari 2020.

Under turneringen kommer Wilson att öppna ett försäljningsområde där Roland-Garros åskådare kommer att kunna upptäcka varumärket och dess vision om tennisens framtid, men också välja från en stor samling av innovativa Wilson-produkter relaterade till tennis. Wilson kommer också att erbjuda utrustning till tennisentusiaster under flera aktiviteter organiserade i FFT: s Ten'Up-område.

 

Dessutom kommer Wilson och FFT att arbeta tillsammans för att utveckla nya sätt att utöka turneringsupplevelsen över hela världen, genom digitala och erfarenhetsaktiveringar, men också genom opublicerat innehåll producerat i partnerskap.

 

Förutom denna förening inom ramen för Roland-Garros blir Wilson också officiell partner för FFT och officiell boll i franska tennismästerskapen. Utrustningsleverantören kommer också att aktivt stödja FFT genom att särskilt associera med följande operationer och program: "FFT Racquets", "Tennis Festival", "Tennis at School", "Galaxie Tennis", "Tennis Ranking" och "Turneringar" Multi-Chances ”(TMC).

« Vi är mycket stolta över att kunna välkomna Wilson som officiell partner för Roland-Garros och franska tennisförbundet. detta långsiktigt partnerskap bygger på gemensamma värderingar som prestanda och innovation. Denna dubbla signatur med Wilson, ett världsberömt varumärke, kommer att bidra både till Roland-Garros universella inflytande men också till återupplivningen av tennisutövningen i Frankrike, särskilt för de yngsta som är framtida för våra klubbar. "Säger Bernard Giudicelli, ordförande för franska tennisförbundet.

 

« Wilson är mycket nöjd med denna allians med FFT Sade Hans-Martin Reh, chef för Wilson Racquet Sports. " Vår passion och beslutsamhet att erbjuda den bästa upplevelsen på lera domstolar återspeglar FFT: s uppdrag. Detta är anledningen till att denna förening verkar så naturlig. Vi är ett innovativt varumärke som styrs av design och letar alltid efter nya idéer för att utveckla vår sport. Som sådan blev vi förförda av FFT: s avantgarde-strategi för att förbättra exponeringen av Roland-Garros runt om i världen. "

 

Om Roland-Garros
För sportälskare, som för allmänheten, är Roland-Garros en otillbörlig händelse. Nära till 520 000 åskådare deltog i 2019-utgåvan. Roland-Garros sändes på 222 territorier över hela planeten, vilket ger turneringen dess dimension som ett stort globalt sportevenemang. Arrangerad av det franska tennisförbundet är Roland-Garros den enda turneringen i Grand Chelem att tävla på lera, en av de äldsta och ädlaste ytorna i tennisens historia.

Om Wilson Sporting Goods

Chicago-baserade företag, Wilson Sporting Products Co., ett dotterbolag till Amer Sports, är en av världens ledande producenter av högpresterande sportutrustning, kläder och accessoarer. Wilson är världsledande inom elittennis och använder spelaråterkoppling för att designa produkter som driver innovationens gränser. Wilson har förtjänat sin plats i toppen av sportvaruindustrin genom att bygga på sin strävan att skapa produkter som gör att idrottare kan prestera på sitt bästa.

Franck Binisti

Franck Binisti upptäcker padel vid Club des Pyramides 2009 i Parisregionen. Eftersom padel är en del av hans liv. Du ser ofta honom turnera i Frankrike för att täcka de stora evenemangen i padel Franska.