Svårt att tro på världen av sport och fritid, men inneslutning har gjort människor glada! I Argentina har försäljningen av utrustning aldrig varit så bra, ett bevis på att disciplinens popularitet förblir intakt.

En ny boom för padel i Argentina

"Denna väckelse har överraskat alla som är i branschen", förklarar Mariano Tarterelli, tidigare professionell spelare, i spalterna i det dagliga La Nación. En av anledningarna till denna tillväxt är professionaliseringen av praxis, inklusive bland marknadsaktörer: ”I början var det ett företag som alla andra. De som skapade landet visste ingenting om det, dimensionerna var olika. Nu ses det som en sport. Unga människor vet nu att vi kan leva vidare padel i Europa".

Dessutom var det nödvändigt att motverka dåligt rykte om padel i Argentina i förhållande till ledförslitning, ett centralt problem: ”Mer än någon annanstans har det alltid kostat oss att bli publicerade eftersom vi sa att om du spelade skadade du dig själv. Det hände aldrig i Europa ”, fortsätter Tartarelli.

Som vi nyligen sa, utseendet på nya tomter med ny generation matta och genomskinliga fönster gjorde det möjligt både att skona knä och anklar på spelarna men också att locka nya utövare som inte kunde se tändstickorna eftersom väggarna var gjorda av cement.

padel copa mapei argentina

Tillfälligt slut

Till skillnad från vad som kan ha hänt på 1990-talet mäts skapandet av mark i förhållande till antalet utövare. Mättnaden var sådan att det fanns fler banor än spelare, vilket minskade intresset för padel. Enligt tidningen Clarín, 70% av landets provinser har mer än 50 platser et Buenos Aires har mer än 1000. Totalt finns det 6000 domstolar, 2000 klubbar och nästan 2 miljoner utövare.

Otroligt har försäljningen av utrustning aldrig varit bättre än 2020, butikerna är slut i lager och erbjudandet diversifieras med inte mindre än tio racketproducenter. Frågad av Clarín, Gustavo Olivera, ägare av två butiker tillägnad tennis och padel, säkerställer till och med att inköp har multiplicerats med tio, vilket ger ett mått på den aktuella boom i disciplinen. För närvarande säljer den för tio gånger fler artiklar från padel än tennis i Argentina !

King Bela bortskämd av Wilson

Och för att skapa kall, vad bättre än karismatiska mästare? Med tio argentiner i världens topp 20, inklusive den bästa spelaren i historien, Fernando Belasteguin, det finns ingen brist på symboliska figurer!

Marknadsföringspotentialen är så stark att efter ett decennium med Head, Bela förde sig med Wilson, som firade partnerskapet genom att göra det stort. Varumärket lanserade linjen “Wilson x BELA” Inklusive flera konstruktioner av racketar, tillbehör, textilier och högpresterande skor.

Belasteguín framför Wilson-nätet

Om ”Maradona av padel”Är i skymningen av sin enorma karriär, hans tidigare lagkamrat Agustin Tapia kan betraktas som hans "Messi". Vad som ska garanteras under lång tid ändå en formidabel exponering och en stor sportlig och ekonomisk potential. Tillräckligt för att ersätta Spanien som land nummer 1 i världen?

François Miguel Boudet Journalist padel idrott

Jag är en sportsjournalist som bor i Barcelona och uppenbarligen ett fan av padel.

RMC Sports, L'Equipe Magazine, Sport24, Infosport +, BeIN sports och nu pricken över i: Padel Magazine ! ;)