Babolat padel svarar på frågor från vår spanska kollega Padel Spanien. Frågor för att få reda på situationen för det franska varumärket i förhållande till Covid-19.

Det är en hälsokris som kommer att leda till en ekonomisk kris. Endast de bäst förberedda företagen, de mest ekonomiskt sunda och de mest involverade i världen och utvecklingen av padel kommer ut ur det. Idag har den padel är överbelastad med utrustningsvarumärken och spårbyggare. Dessa kriser bör "rensa upp" denna marknad.

Det här säger Frédéric Bertucat, chef för internationell utveckling av det franska varumärket Babolat, skapad 1875 av Pierre Babolat. Ett varumärke som redan har upplevt flera kriser, inklusive två världskrig. Vad som kan oroa varumärket är egentligen inte den ekonomiska hälsan hos Babolat, men det för de människor som hon arbetar med. Leverantörer, återförsäljare och alla små händer som ser till att du kan dra full nytta av den utrustning den erbjuder.

Idag, hemifrån, de anställda Babolat jobbar 2021. Något nytt och mycket att berätta.

För spelarna är det annorlunda. Så mycket begränsad tid kommer att väcka önskan att återvända för att träffa sina vänner, för att spela sport. Och den padel är bra för det. Det enda problemet är överbelastningen av banreservationer ... och desto bättre för klubbarna.

Kommer detta momentum mot banorna att uppmuntra investerare att starta nya klubbar eller bygga fler spår? Framtiden kommer att berätta.

Julien Bondia

Julien Bondia är lärare padel på Teneriffa (Spanien). Kolumnist och rådgivare, han hjälper dig att spela bättre genom sina handledningar och taktiska/tekniska artiklar padel.