Baptist Savary, Kuikma Frankrikes försäljningsdirektör, pratar om partnerskap mellan Decathlon och Human Padel Öppen, den enda turneringen i World Padel Tour i Frankrike.

Ett strategiskt partnerskap

Decathlon är verkligen glada över att delta i detta stora firande av padel, som också är hjärtat av en pionjärregion för denna sport i Frankrike.

Jag tänker inte ge er en introduktion till Decathlon, jag tror att vi redan är ganska välkända i Frankrike... å andra sidan, det vi vet kanske lite mindre är i vilken utsträckning padel blir viktigt för oss, varför vi väljer att associera oss med en stor händelse som den mänskliga Padel Öppen och vilka är våra ambitioner för denna sport.

Decathlon kommer att vara en partner till evenemanget, vilket representerar stor synlighet för oss, särskilt allt som har att göra med varumärket runt banan med resultattavlan, bakgrunden under intervjuerna, affischerna, domarstolen, videoskärmar under pauser... Uppströms, vi kommunicerade också mycket om partnerskapet med våra kunder för att delta i marknadsföringen av evenemanget och sporten, särskilt genom att erbjuda en kampanjkod på biljettkassan.

Det viktigaste att komma ihåg är att detta verkligen är ett partnerskap mellan HPO och Decathlon, inte med Kuikma direkt. Vi åker dit främst med vår mössa som distributörer av padel och med ambitionen att bli en stor aktör och specialist i Frankrike.

En önskan att kommunicera mer

Vi hade börjat denna strategi att kommunicera mer om Decathlon än Kuikma på Milan för Premier Padel förra året och vi dubblerar det i år genom att skala upp med fler varumärken och stärka partnerskapet med Bullpadel, särskilt genom exklusiv distribution av officiella turneringsracketar och textilier. 

Tanken för oss är att positionera Decathlon som en spelare som specialiserar sig på padel men inte bara med vårt eget varumärke, som vi kommer att fortsätta att kommunicera starkt om utan mer via digitalt och lite mindre via ”events” (det kommer fortfarande att finnas ett stort evenemang under säsongen som vi kommer att kommunicera med Kuikma för) .

En monter på 100 m²

I Toulouse kommer vi att ha en stor handelsmonter på 100 m² för att presentera de bästa Kuikma-modellerna (uppenbarligen vår LS och MS Pro kommer att finnas till försäljning) men även våra viktigaste partnermärken: Wilson, Nox, Head och speciellt Bullpadel som för tillfället anförtrott oss förvaltning och distribution av textilier och officiella turneringsracketar. Kommer att vara närvarande team från våra butiker i Toulouse-området men också entusiaster av padel andra butiker, eller människor som kommer för att ge oss en hand och ta del av detta stora firande.

Lucia Sainz och hennes Kuikma LS Pro

Vi kommer också att ha ett 16 m² testtält där vi kommer att testa de två officiella racketarna. Bullpadel använder två Artengo vägg, för att testa rackets manövrerbarhet och bollarnas beröring, speciellt vid låga slag.

Le padel, en sport som passar väldigt bra med Decathlons DNA

Le padel på Decathlon följer den europeiska trenden inom sport, nämligen att det är en lovande sport med mycket snabb tillväxt, oavsett om det gäller försäljning, antalet anställda som utövar den och antalet butiker som väljer att presentera den i sina hyllor.

I dag erbjuder nästan hälften av de franska butikerna padel – det var mer som en trea förra året – och totalt sett har vi ett fyrtiotal butiker som har riktigt fina butiker padelsnarare i de regioner där folk spelar mest padel, inklusive naturligtvis Occitanien. I området är det Decahtlon of Colomiers och Esqualcens som är de mest omfattande m.t.t. padel.

Le padel är verkligen en sport som stämmer mycket väl överens med Decathlons DNA med stor tillgänglighet, en väldigt utpräglad social och lekfull aspekt. Det är också därför vi vill delta i dess utveckling, framför allt genom att erbjuda bra utrustning till överkomliga priser.

Erövra expertspelaren

Decathlon har som mål att positionera sig som en specialist inom padel I Frankrike. Detta är redan fallet på internet där vår sida decathlon.fr är en av de största franska e-handelssajterna på padel.

Att associera oss med det unika skedet av World Padel Tour i Frankrike är ytterligare ett steg som för oss närmare detta mål. Att vara officiell butik för ett sådant evenemang är en del av en strategi för oss att erövra expertspelare genom att ge oss möjligheten att presentera de vackraste produkterna från vårt eget Kuikma-varumärke, men även de av märkena som nämns ovan.

Maxi Sanchez kuikma forehand volley
Maxi Sanchez och hans Kuikma MS Pro

Lokalt är det också en möjlighet att sätta upp aktiveringar i butik runt om padel, lanserar vi särskilt tävlingar i våra butiker i tätorten för att vinna många "startpaket".

Veckans program i Toulouse

Vi kommer att hålla den officiella rackettestläktaren och den officiella turneringsbutiken hela veckan, där det kommer att finnas de bästa i padel.

Under veckan kommer spelare från Kuikma, men även från Bullpadel, Nox och Wilson kommer att besöka vår monter med potentiella signeringssessioner.

På lördag kommer vi att arrangera en testsession av de officiella palorna med spelare från laget Bullpadel. Vi kommer att välja ut de lyckliga som valts ut via ett litet spel på vår monter. Vi kommer också att liva upp byn genom att förse allmänheten med pingisbord, bordsfotboll, Mölkky och Corn Holes...

Och denna torsdag den 25 maj kommer vi att lägga upp en tävling från Instagramsida för Decathlon France, för att vinna två platser till semifinaler och finaler, så gör dig redo!

Xan är ett fan av padel. Men också rugby! Och hans inlägg är lika slående. Fysisk tränare av flera padel, han avslöjar atypiska inlägg eller behandlar aktuella ämnen. Det ger dig också några tips för att utveckla din kroppsbyggnad för padel. Det är uppenbart att han påtvingar sin stötande stil som på fältet padel !