Kommunikationsdirektören för Premier Padel, David Sugden, gav oss en exceptionell intervju under Premier Padel Qatar Major som ägde rum förra veckan. Berättar gärna om projektets utveckling Premier Padel, han tvekade inte att reta oss med en mycket stor överraskning som visade sig vara tillkännagivandet av turneringen på Roland-Garros.

"Vi såg till att vi hade det bästa laget som möjligt"

Padel Magazine : Som kommunikationsdirektör för Premier Padel, med några få ord, kan du beskriva oss exakt Premier Padel ?

David Suggen: " Det är otroligt ! Vad vi skapade på två månader: platsen där vi är, varumärket, namnet, värdet, energin och detaljerna. Från toppen av banorna kan du se logotypens 5 stjärnor " Premier Padel », vi kan se de bästa spelarna i världen här för den första majoren och vi måste säga att vi gjorde allt det på mindre än två månader, det är verkligen fantastiskt! »

Padel Magazine : Du gjorde allt detta på två månader, så jag undrar hur de senaste två månaderna har varit? Och hur byggde du upp ditt lag på så kort tid?

David Suggen : "Jag har inte sovit mycket (skrattar) sedan början av året. Vi byggde upp laget allt eftersom, men vi såg till att ha de bästa människorna som arbetade inom de bästa områdena för oss. Det vill säga att vi försöker ha: de bästa marknadsföringsbyråerna, de bästa advokatbyråerna, de bästa event management byråerna, de bästa mellanhänderna med spelarna, bästa möjliga ledning etc. vi vill kunna designa bästa möjliga team som kommer att hjälpa oss att ha den bästa kretsen (alla sporter) under de kommande åren. Titta på vad vi har gjort på två månader, föreställ dig vad vi kan göra på två år. Ta till exempel de sändningsavtal vi har säkrat under de senaste två månaderna: Sky, Espn, Viaplay, Free-to-air i Spanien; sponsorerna vi tog tillbaka...

Och allt det är i linje med president Nasser Al Khelaifis syn på saker och ting och det är så han sköter sin sportverksamhet. Man kan se vad han har åstadkommit med PSG och i andra sporter, det är det vi vill söka med Premier Padel. "

Padel Magazine : Du håller på att bygga ett "Dream Team" inom organisationen av Premier Padel, Jag ville veta vikten av alla dessa diffusorer du har. Hur viktigt var det för dig att samla sändare som Bein Sports, Sky Sports, ESPN etc.?

David Suggen : "Sändning är mycket viktig av två skäl: den första är exponering, vilket är antalet människor som kommer att titta på och engagera sig i sporten och det andra är intäkter, investeringar eftersom du betalar dessa programföretag och du vill ha avkastning på den investeringen. Och det är den rätta blandningen att ha, vi har "free-to-air" sändare som det vi har satt upp i Spanien, för att ha maximalt antal tittare. Och du har de betalda TV-bolagen, som Sky, ESPN och du betalar för rättigheterna och de rättigheterna går direkt in i sporten. Idealet är att ha en blandning av de två, och det är vad vi har gjort under de senaste veckorna: vi ville ha de största namnen bland TV-bolagen, och så varje dag fick jag via e-post "vi har ett nytt avtal , "vi har en deal". Det vi gjorde på två månader skulle normalt ta minst två år! »

Prioritera och meddela sedan

Padel Magazine : Vi kunde förstå i en intervju med Luigi Carraro (ordföranden för FIP), att du har planerat mer eller mindre 9 turneringar under säsongen. Varför har ni ännu inte kommunicerat om dessa turneringar och i synnerhet om nivån på datumen?

David Suggen : “Kalendern kommer, vi har 4 grand slam som är klara och som kommer att annonseras mycket snart. Vi försöker gå så fort vi kan och som ni vet är vi för närvarande fokuserade på en turnering (den Premier Padel Doha). Vi måste därför prioritera våra uppgifter, vi anordnar denna turnering under bästa förutsättningar först och sedan det kommer ett mycket stort tillkännagivande imorgon som är relaterat till landet du kommer ifrån. Det kommer fler och fler besked de kommande veckorna, vi försöker göra vad vi kan när vi kan, men vi måste prioritera vissa saker. Oroa dig inte, allt är klart och du kommer att vara stolt över vad som komma skall. »

Padel Magazine : Så, ska du ge oss en kalender eller snarare meddelanden datum för datum?

David Suggen : ”Vi ska göra ett schema, men glöm inte var vi kommer ifrån. När jag tänker tillbaka för 3 veckor sedan kände du inte ens märket Premier Padel. Nu finns den där, tryckt på näten, på gommen, på läktaren mm. Allt är klart men vi prioriterar vad vi meddelar när vi tillkännager det. »

"Vi sätter spelarna i centrum för projektet, vilket skiljer sig från situationen de var i tidigare"

Padel Magazine : Vi vet att Bein Sports ville köpa rättigheterna till WPT förra året och till slut bestämde de sig för att inte göra det. Är det för att de visste Premier Padel skulle dyka upp?

David Suggen : " Nej inte alls ! Bein Sports köper de bästa rättigheterna oavsett sport: La Liga, UEFA Champions League, NBA... och padel är sporten att köpa. För Ben, den padel är en mycket bra produkt eftersom det är en mycket bevakad produkt i Mellanöstern och Nordafrika (24 länder). Så det är en väldigt stor sport med många tittare och Bein köper de bästa rättigheterna, det är deras sak."

Padel Magazine : I Spanien, den padel är den andra sporten sett till spelare. Tror du att du kan ta tillbaka padel professionell på denna nivå? Fotboll är svår att slå, men varför inte föreställa sig det padel bli den andra världens sport.

David Suggen : "Det är klartvår ambition är den ännu högre än så. Men jag ska upprepa mig själv: titta på vad vi har gjort på två månader, föreställ dig vad vi kan göra på två år. Tillkännagivandena kommer att börja komma imorgon och du kommer att kunna säga till dig själv "Wow, här är vi, padel är som bäst."

Vår ambition är att växa sporten överallt, men nyckeln i allt detta är att sätta spelarna i hjärtat av sporten. De finns i tankesmedjorna och vi rådfrågar dem om de varumärken som vi umgås med, om platserna där turneringarna äger rum och till och med om de utvalda TV-bolagen.

De är helt involverade i projektet och kommer att vara avgörande för att bygga varumärket (Premier Padel) och den här verksamheten. Vilket skiljer sig från situationen de var i tidigare. »

För att se intervjun, gå här:

Nasser Hoverini

Passionerad om fotboll upptäckte jag padel år 2019. Sedan dess har det varit galen kärlek med den här sporten till den grad att överge min favoritsport.