Frédéric Oudeville, Kuikma produktchef, ser tillbaka på äventyret från Decathlon-märket dedikerat 100% till padel. Kuikma har haft en bra start sedan årets början och till och med överträffat de ursprungliga målen. Det berättar lite mer om varumärket och dess mål under 2019/2020.

  • Hur fungerar det i Spanien? Kan vi ge några siffror? 

Det fungerar mycket bra: vi hade sålt alla våra racketar på tre veckor och var slut i lager i två månader. 

Nu har vi just fått fler lager för att möta efterfrågan. Vi tackar alla våra kunder för deras tålamod.

Föreställningarna är mycket bra i alla länder, inklusive Spanien. 

Vi hade som mål att tredubbla vår försäljning av snöskor i experter 2019 och vi ligger utanför detta mål. Detta är uppmuntrande för Kuikma-team och ett stort erkännande bara några månader efter lanseringen av detta sortiment.

  • I Frankrike och Europa har vi avkastning? 

Avkastningen är utmärkt. På mindre än fyra månader har 4 spelare redan avgivit sina åsikter, medan vi hade hundra på våra 331 racketer på 2 år. Vi räknar mycket med den här punkten: rekommendationen är en viktig punkt i vårt projekt. Det är bra, det sätter oss under mycket bra tryck att bara erbjuda produkter som vi är 3% stolta över.

Och i fallet, den genomsnittliga graderingen av det nya racketsortimentet  är 4,81 / 5, vilket är ett utmärkt betyg. 

Utöver dess prestanda är det detta kriterium som ger oss mest förtroende  för framtiden.

  • Vad är KUIKMA-programmet i år i Frankrike och utomlands?

Vi begränsar oss till nivån på underhållning och evenemang för att hålla priserna låga. Internationellt var 2019 lanseringsåret. Vi har ägnat mycket energi internt, och prioriteringen är att låta alla våra butiksteam att kunna prova våra produkter för att kunna rekommendera dem. 

 

  • Kommer du att sponsra några spelare?

Det är fortfarande inte på dagordningen. Vi är mycket glada över samarbetet med Horacio Alvarez Clementi.

Horacio har tillåtit oss att utveckla vårt nya sortiment av expertracketar och vi har precis validerat vår nya boll. Detta kommer att bli den stora nyheten om 2020.

Horacio, för sin kunskap, sin motivation för projektet och hans tillgänglighet  ger oss allt vi behöver för utvecklingsdelen av våra produkter. 

För att testa hållbarheten väl har vi, förutom våra laboratorietester, två spelare från World Padel Tour som leker med våra produkter varje dag.

I Frankrike kontaktades vårt lag av spelare i en logik av tekniskt partnerskap med målet att spela i turneringar med våra racketar och ständigt förbättra våra produkter. 

Om några veckor kommer detta att formaliseras. 

Franck Binisti

Franck Binisti upptäcker padel vid Club des Pyramides 2009 i Parisregionen. Eftersom padel är en del av hans liv. Du ser ofta honom turnera i Frankrike för att täcka de stora evenemangen i padel Franska.