I samband med lanseringen av Padel Business League av MPPI, Twenty by Ten-teamet granskar praxis för padel i affärer, ett koncept som börjar få folk att prata om det i Frankrike.

LE PADEL, IDEALSPORTEN FÖR FEDERATION AV DINA LAG

Den extremt tillgängliga sidan et lekfull padel gör det till en ideal sport att upprätthålla en regelbunden träning och göra animationer med medarbetare. Inga förutsättningar när det gäller nivå eller fysiskt tillstånd: ta racketen i handen och ha kul direkt. Som Erwan Toussaint förklarar för oss, VD Sydost i ett dotterbolag till gruppen SAMSE, titelpartner till Padel Business League via dess varumärke MPPI, som etablerade padel mycket starkt inom hans företag:

”Det hela började i Cap d'Agde 2019, vi letade efter en rolig och tillgänglig aktivitet för våra anställda och vi erbjöds padel. Ingen visste det men bland de trettio eller så anställda kom alla in i spelet och vi slutade spela hela eftermiddagen!

Strax efter var vi begränsade och alla aktiviteter som vi brukade erbjuda våra anställda avbröts. Lyckligtvis grunderna för padel utomhus återupptogs ganska snabbt, och vi satte upp en intern utmaning som gjorde det möjligt för oss att upprätthålla en stark länk mellan lagen från våra olika byråer i sydväst.

Idag har vi 60 anställda av 300 som spelar regelbundet, det är en bra andel!

Delta i Padel Business League som titelpartner verkade därför självklart för oss. Detta gör att vi kan leda nätverket av byråer MPPI etablerat över hela territoriet och i större utsträckning gruppens nätverk SAMSE"

Faktum är att den padel förmedlar positiva värden som är direkt överförbara till näringslivet:

  • Laganda : ingenting som en del av padel att föra samman två personer! På padel det är lite som "Att vinna tillsammans eller förlora ensam". Det är omöjligt att ignorera vad din partner gör, du måste ständigt spela och hitta lösningar tillsammans för att vara så effektiva som möjligt.
  • Coeducation: det finns förmodligen ingen annan sport som blandar genrer, kulturer och generationer så lätt. På den hierarkiska nivån, den informella sidan av padel låter också chefer blandas med anställda i ett extra professionellt sammanhang.
  • Vänlighet och delning: landet av padel är liten, det gör det möjligt att ha en unik närhet mellan spelarna. Plötsligt, det skriker, det skrattar, och det rum ... mycket! En avslappnad och vänlig atmosfär som finns på planen men också ute för den berömda ölen efter matchen.

Le padel i affärer, teamet av Arbeta och Padel har till och med gjort det till sin kärnverksamhet sedan 2017 genom installation padel direkt inom företagen för att förbättra de anställdas välbefinnande.

MEN OCH FÖRETAGA ETT PRIVILEGERADT FÖRETAGSFÖRHÅLLANDE

Le padel är därför en tillgång för dina anställda men det är också den perfekta aktiviteten att erbjuda i ett kommersiellt synsätt med kunder eller leverantörer. Erwan förklarar för oss:

”Våra säljare började inse att padel gjort det möjligt att skapa ett speciellt förhållande med en kund eller en leverantör. Det har blivit ett verkligt argument för att boka tid, snarare än att bjuda in till en restaurang som vanligt, de erbjuder en rolig, sportig och tillgänglig aktivitet som padel vilket gör att de kan skilja sig från konkurrenterna.

Så vi ser kunderna i ett annat sammanhang: i fältet, saker händer, saker skrattar, saker är bra ... Dessutom har säljare en konkurrensfördel, de motiveras av utmaningen, så det finns alltid hämnd bakom! “

Coutnry Aix en Provence

En sund och motiverande utmaning som nu ska bäras av alla företag med Padel Business League, och till och med frilansare som vill delta med kollegor. Faktum är att efter många förfrågningar har konkurrensreglerna ändrats och idag är de två möjliga scenarierna för att skapa ett lag:

  • Registrera anställda som arbetar inom samma företag
  • Registrera personer som arbetar i olika företag om och bara om de utövar samma yrke (exempel: ett team av sjukgymnaster, murare, fastighetsmäklare etc.)

FÖRDELAR MED FÖRETAGSSPORT

tjugo gånger tio GO-index för företag

Chefer och HR-chefer, om du fortfarande tvekar att lansera dina anställda på äventyret padel här är några siffror som kan övertyga dig.

Selon en Eurobarometer-studieendast 17% av fransmännen skulle utöva en sportaktivitet inom den professionella ramen. En siffra som placerar Frankrike klart efter jämfört med våra engelsktalande och nordiska grannar, en skillnad som till stor del förklaras kulturellt.

Enligt en annan studie utförd av Decathlon Pro 2017 är det företagen som inte gör tillräckligt med ansträngningar eftersom endast 7% av företagen uppmuntrar sina anställda att idrotta och ”84% av de ifrågasatta anställda vill att deras företag ska ta ansvar organisering av fysiska aktiviteter och sportaktiviteter. "

padel affärsliga

Men situationen förändras, eftersom företag vill bli attraktiva för att främja rekrytering av unga och behålla sina anställda. För första gången, en fransk studie, genomförd av Medef och CNOSF, berör fördelarna med att utöva sport i ett företagproduktivitet och anställdas välbefinnande.

Det framgår av denna studie att en anställd som utövar en vanlig sportaktivitet ökar produktiviteten med 6 till 9% och blir 27% mindre sjuka.

Många nya studier har visat vikten av livskvalitet på jobbet, som har blivit en riktig samhällsekonomisk fråga. Visionen om företagsidrott förändras: en ökning av antalet idrottsavdelningar inom företagsråd, multiplicering av idrottsutmaningar mellan företag etc. padel har alla argument för att hitta en plats i solen!

Info och registreringar på Padel Business League:

Franck Binisti

Franck Binisti upptäcker padel vid Club des Pyramides 2009 i Parisregionen. Eftersom padel är en del av hans liv. Du ser ofta honom turnera i Frankrike för att täcka de stora evenemangen i padel Franska.