Den här veckan handlar om solen och solen vitamin D, viktigt för att muskler och skelett. Stéphane Penso erbjuder dig att veta lite mer, för bättre prestanda !

D-vitaminbrist leder till skador på muskuloskeletala systemet, vilket kan leda till en hög risk för skador, såsom stressfrakturer och muskelskador. Denna brist kan också påverka parametrar som är avgörande för idrottaren, såsom kvaliteten på träningen samt frekvensen och varaktigheten av återhämtningen från skador eller sjukdomar och därför påverkar prestanda.

D-vitaminbrist kan orsaka vissa hälsoproblem, eftersom vitamin D spelar en mycket viktig roll för benhälsa, immunfunktion och fysisk prestanda.

Under lång tid har D-vitamin kopplats till muskelsvaghet. Det har studerats och vi har nu bevis från en mängd olika källor som kopplar denna vitamin D-brist till suboptimal muskelfunktion.

Risk för skada på grund av D-vitaminbrist

Osteomalacia är ett syndrom som kännetecknas av mjukgörande av benen på grund av förlust av kalciumsalter. Denna brist är associerad med nedsatt benmetabolism. Förutom dess effekt på ben har vitamin D-brist också kopplats till myopati, vilket manifesteras som muskelsvaghet och smärta, främst i nedre extremiteterna, vilket leder till en ökad risk för fall och därmed frakturer.

D-vitamin för att förbättra sportprestanda

Vissa studier har visat en förbättring av muskelkraften när idrottaren kompletteras med D-vitamin eller när det finns i överflöd i kroppen. Att förhindra skador, i detta fall muskuloskeletal och ben, förbättrar prestanda. I själva verket kan en skadad kropp inte tränas normalt och dra nytta av optimal prestanda.

D-vitamin och sol exponering

I de flesta dieter är mängden intag av D-vitamin otillräcklig. För solen påverkar flera faktorer denna exponering, inklusive latitud, säsong, tid på dagen, melanininnehåll, användning av solskyddsmedel, ålder och omfattning av kläder som täcker kroppen. D-vitamin produceras mer genom exponering för solen än genom mat. I vissa studier observerades dock att det trots en stark exponering för solen, särskilt i de mest utsatta länderna, fanns en vitamin D.-brist. Man bör därför komma ihåg att exponering för solljus inte alltid garanterar optimala nivåer av vitamin D.

Augustin Tapia tar bollen i luften

D-vitamin för att öka muskelmassan

D-vitaminbrist kan också påverka proteinsyntesen i musklerna. Därför kan det observeras att effekterna av vitamin D på muskelvävnad är att förbättra muskelproteinanabolism, öka muskelmassan och minska graden av nedbrytning av muskelprotein.

D-vitamin ökar storleken och mängden muskelfibrer (snabb sammandragning).

Egenskaper och fördelar med vitamin D

Vi inbjuder dig att läsa detta.

Vi har samlat intressanta data: våra sportprestationer är högre under sommaren. Sambandet mellan topp fysisk prestanda och sommarsäsongen är ganska signifikant, även när det fysiska tillståndet är konstant. Flera rekord slogs under sommarmästerskapen och flera idrottare når sin topp under sommarsäsongen.

Detta faktum stöds inte av betydande vetenskapliga bevis, men kan förklara vikten av att ha bra nivåer av D-vitamin för att förbättra atletisk prestanda. Å andra sidan har vissa studier funnit en minskning av atletisk prestanda när vitamin D-nivåerna börjar sjunka (tidigt på hösten). Dessutom visar en konsekvent och nyare litteratur att fysisk och atletisk prestanda är säsongsbetonad: den når topp när vitamin D-nivåerna är höga, den minskar när dessa nivåer sjunker.

D-vitaminens behov hos idrottare

Träning ökar dramatiskt en idrottares vitamin D-krav eftersom muskel-, hjärta- och kärlvävnad alla innehåller viktiga vitamin D-receptorer. Idag visar studier att över 50% av idrottarna har brist. Vitamin D. Även om den direkta orsaken är oklar är det mycket troligt att det beror på en kombination av faktorer som inflammatoriska processer, muskelskador, ökade proteinsyntesbehov, ökad immunaktivitet, brist på sol exponering osv ...

VO2 Max

Du spenderar förmodligen mycket tid på att planera och periodisera dina träningspass för att maximera dina ansträngningar, men visste du att en brist på D-vitamin skulle kunna äventyra ditt maximala syreupptag eller VO2 max (en klassisk markör för att bedöma aerob kapacitet)? Ny forskning om professionella hockey- och fotbollsspelare har visat en stark korrelation mellan låga D-vitaminhalter och VO2 max.

Energiproduktion

Muskelvävnader har många receptorer för D-vitamin och de verkar spela en nyckelroll för att stödja energiproduktion. För idrottare innebär ökad krafteffekt förbättrad prestanda på spelplanen.

Testosteronnivåer

En låg ränta på testosteron är ett vanligt symptom hos idrottare som övertränar. Tyvärr letar alltför många efter en snabb lösning snarare än att verkligen ta itu med problemet och ställer frågan: varför är testosteronnivåerna låga?

D-vitamin är en föregångare till testosteronproduktion och kan öka effektiviteten av dess bindning till dess receptorer. Låga nivåer av testosteron är kopplade till ökad proteinfördelning, minskad styrka och ökat kroppsfett.

Humör

Intensiv träning är hårt för muskler och leder, men det har också en inverkan på ditt sinne. Om du är en vanlig idrottsman eller idrottsman trycker du dig regelbundet till det yttersta. Därför är det viktigt att upprätthålla ett positivt humör för att förbli så konstant som möjligt under långa tidsperioder. Låga nivåer av D-vitamin är konsekvent förknippade med depression och dåligt humör. Kognitiv nedgång påverkar också färdigheterna i beslutsfattandet, som är avgörande för konkurrensen.

Slutsatser

  • D-vitamin kan förbättra atletisk prestanda hos idrottare som lider av vitamin D-brist genom att förhindra förlust av muskler och benmassa, vilket också förbättrar muskelstyrka och kraft och minskar risken för fall och stressfrakturer.
  • Sportprestanda kan påverkas av många faktorer, såsom genetiska och miljömässiga faktorer.
  • Under de senaste åren har D-vitamin pekats ut som en begränsande faktor i prestanda när det finns brist, och också som ett stimulerande medel för sportprestanda när det finns i överflöd.

Julien Bondia är lärare padel på Teneriffa. Han är grundaren av AvantagePadel.net, en mjukvara som är mycket populär bland klubbar och spelare från padel. Kolumnist och rådgivare, han hjälper dig att spela bättre genom sina många handledning padel.