Uppkomsten av en marknad beror på god ekonomisk lönsamhet för dess spelare. Faktum är att padel endast kan bestå om dess komponenter har en god ekonomisk situation. Men enligt vissa proffs lönsamheten för en klubb padel kan vara mycket lång. Vi pratar om en "Inte en enkel ekonomisk modell", eftersom investeringen är väldigt viktig och lönsamheten för enkel uthyrning av domstolar kan vara mycket lång. Det är av den anledningen klubbarna i padel har utvecklat dynamik i förfining av sina erbjudanden.

För att påskynda deras lönsamhet och stärka sin affärsmodell skapas erbjudanden som erbjuder turneringar, ligor, seminarier, rekrytering av lärare och evenemang.

Detta erbjudande innebär betydande kommunikation i BtoC och BtoB och en avkastning av pengar som gynnar avkastningen på investeringen.

Lönsamheten i ett erbjudande som i huvudsak består av medlemskap och evenemang kan visa sig vara lång. I våra tidigare delar såg vi att inrättandet av en padel varierar mellan 15 000 och 25 000 euro, priset beror på markens kvalitet och markens arbete. Om vi ​​lägger till att hyran och några mellanliggande avgifter visar detta att en mängd pengar investeras för en verksamhet som fortfarande är för lite känd i Frankrike. Således lönsamheten för en klubb padel är inte tillräckligt framgångsrik än.

Tanguy Le Roux

Student i Master 2 entreprenörskap och innovation vid IESEG SCHOOL OF MANAGEMENT i Paris och brinner för idrott, jag bestämde mig för att ägna min slutavhandling på framväxten padel i Frankrike som sport och social praxis och tillhörande marknadsutveckling. Efter att ha bott 22 år i Marocko och i fem år i Frankrike är jag mycket glad över att kunna dela mina kunskaper.