Utvecklingen av en ny konsumentmarknad och en uppsättning åtgärder som analyserats i förväg och genomförts med förbehåll för förändringar. I själva verket är bildandet av en ny marknad en process som ger en ny vision om konsumtionens roll.

Merparten av processen fokuserar på två processer som är innovation och dess spridning där konsumenterna är mottagare av processen.

Först kommer vi att fokusera på det faktum att konsumenter vill frigöra sig själva på nya marknader. Kozinets (2002) visar faktiskt "konsumenternas försök att frigöra sig från den institutionella marknadens logik" (P856), om vi tar exemplet med padelkan vi från början beskriva denna marknad som en marknad utan något verkligt institutionellt stöd, det vill säga utan en federation. Följaktligen kan denna nya idrottsutövning driva människor att frigöra sig mot nya sporter, bortom institutionella standarder.

Således kan vi se att många spelare som ursprungligen var en del av väletablerade marknader i Frankrike som tennis eller fotboll, frigör sig mot lite kända men blomstrande sporter som till exempel padel för att njuta av en mer familjär atmosfär och mindre institutionaliserad.

Flera steg som visar hur en marknad uppstår kan definieras logiskt. Om vi ​​tar exemplet på Brown-familjen som skapade minimarknadsmarknaden under 2000-åren, kan vi faktiskt bestämma de olika stegen som krävs för att en marknad ska komma fram. För detta kommer vi att använda vittnesbörd från forskarteamet i motorcykelindustrin som intervjuar Brown-familjen om hur det började, varför minicykeln och vilka nyckelelement i deras historia

Först och främst måste marknaden ha kapacitet att ge en unik känsla, det vill säga en ny känsla som konsumenterna inte hittar på flera marknader. Sedan måste marknaden tillhandahålla en säker och original miljö, den padel chansen att spela "inomhus" eller "utomhus" på en säker och mycket estetisk mark helt annorlunda än de kända områdena inom racketsport. Dessutom måste konsumenterna ha möjlighet att modifiera och anpassa sina produkter, det vill säga önskan att byta till mer effektiva eller mer estetiska material enligt deras utveckling. De padel ger möjlighet att ändra sin spelstil tack vare många racketar på marknaden som kan anpassas till varje spelares prestanda.

Nästa steg är trenden att bygga konsumentinfrastruktur för att utveckla praxis, padel har vuxit år efter år i infrastruktur, från 15 klubbar till 172 år 2017. Det sista steget är marknadens förmåga att skapa samhällen i olika geografiska områden och locka investerare. De padel drar nytta av klubbar över hela Frankrike med grupper av spelare och klubbar med ett gemensamt mål att utveckla padel i Frankrike.

Ur teoretisk synvinkel kan vi sammanfatta dessa steg med olika punkter. I själva verket, enligt diagrammet för Martin och Schouten, ser vi en "översättningar före marknaden", denna del innehåller en första underdel "konsumentinnovation" och en andra deldel "konsumtionsmetallgemenskap". Denna första underdel betonar konsumenternas önskan beroende på vilken typ av tillväxtmarknad, materialets begränsningar, föremålen och de färdigheter som krävs för utformningen av praxis. Det andra underavsnittet återspeglar prestanda för lokal konsumtion, infrastruktur, praxis och internetkommunikation. Detta arbete måste utföras och analyseras för att säkerställa en korrekt uppbyggnad av marknaden.

Det andra steget enligt Martin och Schouten är ”marknadsöversättningar” och detta går igenom ”marknadskatalys och mognad”. Denna del visar hur marknaden bör definieras, genom att översätta marknaden genom nätverkskonsumentgrupper.

Således vilar skapandet av marknaden på byggandet av samhällen av konsumenter som i nätverk sprider idén om marknaden och praxis när de utvecklar den. Som tidigare nämnts, padel ursprungligen baserades på en liten grupp konsumenter som, tack vare sin passion och kärlek till sport, sprider denna praxis och nu finns överallt i Frankrike.

Slutligen kommer en sista faktor in i processen när en marknad uppstår. Amabile (1996) förklarar faktiskt att "passion och inneboende motivation är motorer för kreativitet" (P861), i själva verket denna passion som varje företagare eller investerare bär till padel eller idrott i allmänhet är en drivande kraft i genomförandet av ett projekt. Denna känsla överförs således till konsumenterna, som i slutändan inte längre konsumerar en praxis utan en önskan och ett nöje. Detta fenomen är en av nyckelfaktorerna för att skapa en praktikgemenskap.

Således visar dessa faktorer att tack vare närvaron av dessa olika samhällen och deras gemensamma passioner padel kan framstå som en social praxis.

Tack vare de olika teorier som identifierats i denna litteraturöversikt kan vi skapa olika hypoteser som kan ge några idéer om svar på mitt problem som är: Förstå framväxten av Padel som en sport och social praxis och tillhörande marknadsutveckling?

En konkret studie kommer att genomföras senare med proffs för att ta med element som kan validera några av mina antaganden och svara på mitt problem.

Tanguy Le Roux

Student i Master 2 entreprenörskap och innovation vid IESEG SCHOOL OF MANAGEMENT i Paris och brinner för idrott, jag bestämde mig för att ägna min slutavhandling på framväxten padel i Frankrike som sport och social praxis och tillhörande marknadsutveckling. Efter att ha bott 22 år i Marocko och i fem år i Frankrike är jag mycket glad över att kunna dela mina kunskaper.