Vår kollega från Padelnamnvetenskap genomförde en undersökning av 300 spelare för att se vilka märken av racketar som säljs bäst i Frankrike.

Och utan egentlig överraskning märker vi att du främst köper palas tillverkade av branschens tungviktare.

Observera att detta verkligen är en partisk verklighet i den meningen att de ofta är "beroende" av padel och mellanliggande +/avancerade spelare som svarar på den här typen av frågeformulär. Följaktligen påverkas inte massan och kan förklara vissa resultat i motsats till verkligheten i marken. Rackets hierarki padel såld kunde därmed vändas helt upp och ner.

Överst hittar vi Babolat, ett franskt varumärke som ursprungligen specialiserat sig på tennis, som sponsrar en av de mest karismatiska spelarna, den som länge var världsetta: Juan LeBron.

Bakom hittar vi två varumärken "100% padel", Nox et Bullpadel, som också förlitar sig på stjärnor i padel, inklusive naturligtvis Tapia för den första, och Paquito Navarro för den andra.

Följ noga Head et Kuikma. Det österrikiska varumärket har gjort sig ett namn inom padel och lockar inte bara tennisspelare. Först med Bela och Sanyo, och nu med Arturo Coello, Paula Josemaria och Ari Sanchez, Head har alltid vetat hur man förlitar sig på spelare på mycket hög nivå för att skapa effektiv kommunikation.

Kuikma, ett varumärke som tillhör Decathlon, har för sin del etablerat sig i landskapet padel över hela världen tack vare palas med ett oslagbart förhållande mellan kvalitet och pris.

Till skillnad från andra tennisjättar som t.ex Babolat et Head, Dunlop et Wilson verkar för närvarande ha ett lägre popularitetsbetyg enligt denna studie. Och ändå är Wilson arki-närvarande i landskapet padel franska och europeiska. Det är därför vi måste sätta resultaten av denna undersökning i perspektiv, för onekligen med kung Bela som galjonsfigur är Wilson överst i korgen.

Vi märker också att legendariska märken gillar Black Crown ou StarVie ligger kvar trots kvaliteten på deras racketar.

Varumärken gör sig också kända i Frankrike: vi tänker på det svenska varumärket Oxdog, det portugisiska varumärket patron eller varumärket med en fantastisk historia, Varlion.

Slutligen tänker vi på det franska varumärket, Teknisk fiber, som just nu kämpar för att etablera sig, även om vi utan tvekan har sett en tydlig utveckling under det senaste året.

Vi kommer å andra sidan att observera att vissa märken, som ska vara tungviktare inom sporten, saknas på den fransktalande marknaden. Vi måste nödvändigtvis tänka på ASIC eller att puma trots de tunga investeringarna (Pablo Lima, Momo Gonzalez, Victoria Iglesias, etc.) och deras betydande distributionsnät. Dessutom övergav Asics fallet för nästan 2 år sedan.

Kom ihåg att denna undersökning genomfördes på 300 personer, som inte nödvändigtvis är representativa för marknaden. padel i Frankrike, och att dessa siffror fortfarande är indikationer. Genom att genomföra samma undersökning bland andra utövare kan vi faktiskt få väldigt olika data.

Om du letar efter de bästa märkena av snöskor för ditt nästa köp, tveka inte att gå och göra en till i vår katalog !

Vet du inte var du kan köpa din pala? Kom och titta på vår partnerbutiker !

Team Padel Maj

laget Padel Magazine försöker erbjuda dig sedan 2013 det bästa av padel, men också undersökningar, analyser för att försöka förstå världen av padel. Från spelet till vår sportspolitik, Padel Magazine står till din tjänst.