I helgen tittar vi på Casas P1000-matcher via Facebook Padel, Jag blev förvånad över att se att det fanns lite publik vid utkanten av fältet och få människor som tittade samtidigt som jag. Vi var runt 80 personer för att se finalen, särskilt proffs från padel, spelare, utrustningsleverantörer eller andra.

Naturligtvis Padel Magazine ger överlägsen synlighet för en händelse. Vi kan se siffror som ibland är mycket bättre under vidarebefordringar. Antalet visningar (visningar mäter antalet visningar på en publikation) på Facebook överstiger ofta tiotusentals människor. Så oundvikligen förblir det mycket intressant.

Men jag undrade om det var lönsamt att organisera en turnering?

I den här artikeln vill jag inte ta upp någon kontrovers, utan bara att reagera på tillståndet padel i Frankrike.

Varje vecka marknadsför vi kommande turneringar och vi ger feedback om resultatet av varje turnering så att alla entusiaster informeras om aktiviteten. padel. Vårt mål är att bjuda in dig närmare klubbarna som spelare, men också och framför allt som åskådare.

Vi meddelar ofta, och vi hör det i alla nätverk, att padel är den fashionabla sporten, som har sitt medlemskap i ständig ökning. Men skulle det inte bara locka spelare?

Jag skulle vilja ta ett enkelt exempel:

En klubb med 4 landar beslutar att hålla en P1000 på 2 dagar, lördag och söndag. På lördag bestämmer han sig för att göra kycklingar och söndag finalbordet. För hönorna, 4 pooler av 4-lag, och för finalbordet kommer vi att säga åtminstone 8 fler lag, sådd. Totalt har vi 24-team.

Åtagandet är nästan samma mellan en P100, P250, P500 eller P1000. Så 24-team med 2 personer multiplicerat med 20 € i genomsnitt ger 960 € av åtaganden. Eftersom vi kommer att ha sponsorer som hjälper till att finansiera turneringen kommer jag att få minst 500 € mer, totalt 1460 €. För en P1000 måste jag donera minst 1000 € i donationer, jag tar in mina avgifter och till och med tjänar lite. Jag kan till och med säga mig själv att allmänheten kommer att lockas av sådd och att jag skulle få pengar på plats med försäljning av drycker och catering.

Men detta är inte fallet

Ledsen att säga det, men de sådd, våra bästa franska spelare (som jag verkligen beundrar) rör inte folkmassorna (för tillfället). Så varför skulle en klubb böja sig för att göra en P1000 med fantastiska spelare som inte tar med sig publiken? För prestige?

För närvarande tror jag att P250 och P500 är de turneringar som lockar flest spelare. Vi känner oss mer identifierade i dessa turneringar än i P1000 där vi inte har någon chans. Den positiva poängen med dessa turneringar är poolerna. Om du spelar höns kommer du att spela padel även om du förlorar. För klubbarna tillåter P250 och P500 att tjäna ännu mer pengar eftersom donationerna till slut är lägre för samma antal spelare i början.

den Padel Tower?

De har under de senaste åren skapat flera turneringar grupperade i en tävling: National Padel Kopp, Padel Oändlighet, min Padel Turné, Head Padel Vänd dig och jag passerar. I allmänhet är det organisationer som intensifierar tävlingen och letar efter mark. Klubbarna lät sig vägledas och få del av vinsterna. För de flitiga spelarna som följer varje steg är det mycket bra eftersom det ofta finns fina gåvor, men det första målet är att tjäna pengar (cqfd). Återigen liten eller ingen allmänhet.

Vad ska man göra?

Bara dina åsikter räknas, men jag tycker inte det är normalt att priset på en registrering för en P100 och en P1000 är densamma. Jag tycker inte att det är normalt att turneringar i högre kategori inte lockar den publik de förtjänar. Som jag ofta skriver, padel är ett parti och jag tror att för att vår sport ska fortsätta att stiga är det viktigt att locka publik till evenemangen och hålla dem där. Du är fri att uppfinna men jag är övertygad om att framtiden för padel och deras goda hälsa beror på lek och särskilt på livet runt åkrarna.

Julien Bondia

Julien Bondia är lärare padel på Teneriffa (Spanien). Kolumnist och rådgivare, han hjälper dig att spela bättre genom sina handledningar och taktiska/tekniska artiklar padel.