magasinet SPORTéco nr 773 av den 12 oktober ser tillbaka på Wilsons framgång, nny partner för franska tennisförbundet och Roland-Garros.

Enligt tidningen, Bertrand Blanc, Förklarade Wilsons globala försäljningsdirektör förhållandena med FFT under denna Roland-Garros och återvände nödvändigtvis till den stora kontroversen som följde Rafael Nadals ingripande angående Wilson-bollar.

En positiv bedömning

Wilson utarbetar en "positiv" bedömning av detta första samarbete.

« Partnerskapet började bra. Vi ville hjälpa Roland-Garros att utveckla sitt varumärke internationellt. FFT: s president tackade oss för vårt arbete och sortimentets elegans. Vi har ännu starkare framtidsambitioner med mer synlighet både i klubbar och distribution ".

« Resultaten lever upp till våra förväntningar med tanke på Covid-19-krisen. Siffrorna för Roland-Garros-serien är utmärkta. Vi är nära den nivå som den tidigare partnern har nått på global nivå. Wilson borde till och med avsluta året som växer i Europa. Vi är nu nummer 1 i prestationsracketsegmentets ".

Kontroversen som annonserar

Kom ihåg att Roland Garros börjar. Och internationella spelare började fördöma de nya bollarna på Roland Garros, beskriven som "Långsammare", "Med mindre studs". Rafael Nadal gick till och med längre genom att förklara det"De är inte lämpliga för att spela på lera". Turneringen såg ut 11, den kanadensiska Denis Shapovalov tillät sig också att beskriva kulorna som ”tung och svår att kontrollera ”, till och med utropade: "Det är irriterande att inte kunna landa vinnande skott".

Wilson ville inte kommunicera inför dessa attacker och föredrog att vänta till slutet av Roland Garros för att få bättre motattack. Visst är det bästa försvaret kvalitet på spelet som erbjuds av Nadal under två veckor under vilken han inte tappar en uppsättning!

Bertrand Blanc, kommersiell chef för det amerikanska varumärket kommenterar denna kontrovers :

”Vi skulle ha gjort utan denna kontrovers. Men när jag ser tillbaka, säger jag till mig själv att denna kontrovers inte är så dålig. Det gav oss mycket publicitet ”.

”Kritiken var lite orättvis. Vi förstår att Rafael Nadal gillar bollar från andra märken bättre, men på Wilson har vi skapat tennisbollar i många år, vi har kunskapen och vi har trovärdigheten för det ”.

Avslutningsvis bör kulaeffekten sättas i perspektiv jämfört med de mycket specifika förhållandena 2020: på grund av hälsokrisen och uppskjutandet av det vanliga datumet till september-oktober 2020 sitter vi kvar med regn, kall och särskilt tung mark.

Direktören för Roland Garros-turneringen, Guy Forget, förklarade det perfekt för våra kollegor från RMC Sports: ”lbollen tappar 20% hastighet och rebound“, Tror Guy Glöm. Allt sägs.

https://www.facebook.com/WilsonTennisFrance/videos/4203509659676097

Franck Binisti

Franck Binisti upptäcker padellen på Pyramid Club i 2009 i Paris-regionen. Sedan dess är padel en del av hans liv. Du ser honom ofta på turné i Frankrike genom att täcka de stora franska paddelevenemangen.