Det är en gissel bland spelare av tennis, som också är mycket närvarande bland spelarna i paddel. Den armbågs tendonit eller tennis armbåge håller dig utanför länge. Hur undviks det?

Det är en skarp smärta som inte lämnar dig ensam förrän efter en lång tids vila. Vi talar inte om flera dagar, men mycket ofta flera veckor, till och med månader. Tendonit i armbågen är en smärtsam lesion som du måste lära dig att leva med eftersom den ligger på en del av kroppen som du använder mycket ofta.

Tennis- eller paddelarmbåge?

Det är en inflammation i senan som är belägen på armbågens nivå och som förhindrar att dra åt och stänga handen korrekt. Varje gång du tar din palas känner du smärta och smärtan blir mer intensiv när du slår bollen.

Hur ska man behandla henne?

Det här är inte riktigt ämnet för denna artikel eftersom vårt mål är att undvika den. Sätt kallt på det drabbade området, i detta fall armbågen, massera underarmen så många gånger som möjligt och vila eftersom varje nytt försök kommer att starta om processen.

Hur undviks det?

Det var här vi ville komma ifrån. Det är fortfarande mycket bättre att vara säker än ledsen, eller hur?

Det första vi ska göra när vi börjar padel är att anpassa kroppen. Om du tittar noga kommer du att se att i professionella spelare är underarmen på sidan av handen som håller racketen överdimensionerad i förhållande till den andra. Så även om du blev kär i padel, spela inte 5 matcher i veckan från början eftersom du riskerar att orsaka denna smärta.

Tänk sedan på att ta hand om dig själv. Sätt i kylan och sträck underarmarna, triceps, axel, massera dig själv regelbundet, även på jobbet kan du ta 1 minut att koppla av denna del av kroppen. Slutligen dricka vatten ofta eftersom det är den enda vätskan som du kan konsumera utan begränsning och som kommer att göra dig bra.

Din pala. Det finns alla slags palas på marknaden. Palas för nybörjare är mycket bra under dina första steg, men då måste du gå på toppmarknaden samtidigt som din nivå på nivå. Palas kan hjälpa människor som lider av padelarmbågen att undvika denna skada; fråga din återförsäljare om råd. Observera att kontrollpalatser och dampalatser tenderar att dämpa stötar och därför undviker vibrationer i armen.

Handtaget. Vi tänker inte tillräckligt ofta med det, men den främsta anledningen till armbågsstörningar är en olämplig ärmstorlek. Vi har alla olika handstorlekar och palahylsorna är alla (mer eller mindre) desamma. Du måste därför leka med grepp och övergrepp för att förstora eller inte handtaget och hitta den perfekta storleken: den som gör att du kan känna dig bekväm, samtidigt som du minskar risken för senbetein.

Här är några bilder som kommer att upplysa dig.

Correct

Felaktig

Julien Bondia

Julien Bondia är padellärare på Teneriffa. Han är grundaren av AvantagePadel.net, en mjukvara som är mycket populär bland klubbar och padelspelare. Kolumnist och rådgivare, han hjälper dig att spela bättre genom sina många padelhandledningar.