Sista steget de notre tour "näring". Stephane Penso äntligen erbjuder oss att presentera ett tillägg som gör att vår kropp kan fungera bättre. Inte nödvändigtvis känd eller markerad, den zink förtjänar vår uppmärksamhet.

Varje mineral har sina hälsofördelar för kroppen. Mineraler spelar inte alla samma roll, men alla har sin betydelse beroende på åldersgrupp. För idrottaren är zink mycket viktigt, eftersom en brist sänker kapaciteten för ansträngning. Låt oss nu upptäcka fördelarna med zink hos idrottsmän och mer specifikt hos idrottsmän. padel.

När det gäller hälsa i allmänhet

Ett spårämne är ett rent mineral som är nödvändigt för människors liv. Zink är ett dyrbart spårämne eftersom det spelar viktiga roller i kroppen. Zink gör att mer än 200 enzymer kan fungera på rätt sätt i vår kropp. Detta mineral är därför involverat i flera fenomen i kroppen inklusive matsmältningen. Vi kommer också att se det ingripa i metabolismen av proteiner och fetter. En annan egenskap hos zink är dess antioxidantkvaliteter.

Zink har ett bra inflytande på många hormoner i människokroppen. Till exempel deltar den i stabiliseringen av tymin och insulin. Å andra sidan anser läkare att det är ett viktigt mineral för immunsystemet. Kroppen behöver ett utmärkt försvar mot patogener. Zink förblir inte på sidan, det deltar aktivt i skyddet av kroppen.

Det är också viktigt att betona dess verkan på hårets och hudens skönhet. Dessutom visas det ofta i ingredienslistan över kosmetiska produkter avsedda för dessa delar av kroppen. Efter att ha granskat alla kvaliteter av zink kan man säga att detta mineral är nödvändigt för varje individ.

Bra för musklerna

Zink samverkar med mineraler som går in i muskelkontraktionsprocessen. Omnämnande kan exempelvis göras av kalcium (CaXNUMX +). Denna jon, kalcium, är dock avgörande för muskelkontraktion. Muskler beter sig bra om de har tillräckligt med kalcium.

Zink interagerar också med magnesium och järn. Det deltar i bentillväxt. Du borde veta att skelettet lagrar en stor del zink. Detta mineral interagerar med hormoner som är involverade i bentillväxt (testosteron, etc.). Det är därför unga idrottare måste äta tillräckligt mycket zink för att undvika brist. Brist på zink hos idrottare försvagar immunförsvaret eftersom det är involverat i cellförnyelse.

Bra för alla

En idrottare, som alla andra, behöver bra immunförsvar för att leva och utöva sin aktivitet ordentligt. Dessutom är proteiner, kolhydrater och lipider viktiga för perfekt hälsa. Vi vet att utövandet av alla sporter kräver "järnhälsa". Zink blir viktigt eftersom det är inblandat i proteinsyntes, liksom i lipid- och kolhydratmetabolismen. Antiinflammatorisk, läkning ... zink har dygder som inte bör förbises!

Det har en bestämd effekt på idrottaren och lyckas möta hans dagliga behov. För optimal åtgärd bör en idrottsman svälja mellan 12 och 25 mg zink per dag. 

Zink och hälsa: vad händer under fysisk aktivitet?

Enligt forskare kan man observera en minskning av serumzink under utövandet av en fysisk aktivitet. Det finns många anledningar till denna nedgång i zink. Det kan vara ett otillräckligt zinkintag på grund av en otillräcklig diet. Men det händer att problemet kvarstår trots tillräckligt intag. Under dessa förhållanden tänker man på en störd assimilering eller en avsevärd förlust av mineralet i svett och urin.

Hos idrottare kan vi inte tala om uthållighet, trötthet eller motstånd utan att involvera zink. En zinkbrist kan ha negativa återverkningar på kroppen på tre nivåer:

  • För det första har experter funnit att brist på zink leder till intramuskulär acidos. Detta innebär att överdriven surhet uppstår i muskeln.
  • För det andra främjar bristen på zink dålig användning av glukos i musklerna.
  • För det tredje stör en zinkbrist användningen av laktater.

Förutom att absorbera ett tillräckligt innehåll av zink kan det vara intressant att starta en avgiftning av kroppen från skadliga ämnen.

i korthet

Zink:

  • Är en kraftfull antioxidant
  • Stimulerar immunförsvaret (akne, psoriasis, dermatit, etc.)
  • Aktiverar hudläkning
  • Går in i produktionen av spermier (kvantitet och rörlighet)
  • Förhindrar prostata problem
  • Deltar i proteinsyntes
  • Ingriper i metabolismen av insulin
  • Spelar en roll i lukt, smak och syn
  • Deltar i DNA-syntes och cellmultiplikation
  • Spelar en roll i tillväxten (barn och ungdom) och i fostrets rätta utveckling
  • Åtgärder på nervsystemet (humör, lärande)
  • Ingriper i sköldkörtelhormonets funktioner

Julien Bondia är lärare padel på Teneriffa. Han är grundaren av AvantagePadel.net, en mjukvara som är mycket populär bland klubbar och spelare från padel. Kolumnist och rådgivare, han hjälper dig att spela bättre genom sina många handledning padel.