I slutet av 2021 hade vi chansen att tillbringa flera dagar i en klubb padel inte som de andra: Hangaren, som ligger i Alcobendas, norr om Madrid, är faktiskt hjärtat av Kuikma, platsen där alla snöskor och produkter av märket Decathlon tillägnad padel. På inbjudan av Frederic Oudeville, ledaren padel från Décathlon kunde vi träffa ingenjörerna och designers som formar det bästsäljande varumärket i världen dag efter dag, i nästan 100 länder. Vi intervjuade även den argentinske tränaren Horacio Álvarez Clementi, tidigare världsnummer 1, som i hög grad har bidragit till utvecklingen av Kuikma-racketar.

Här är den första delen av denna rapport, där Fred Oudeville återger sin personliga resa på Decathlon, såväl som Madrids uppkomst av varumärket Kuikma och dess världsomspännande utveckling.

Fred Oudeville: 45 år gammal med ett racket i handen

Lite som Obélix föll Frédéric Oudeville från en tidig ålder i potten: tennisen, som han började vid 4 års ålder, sedan padel, i ett par år. "Tennis har varit närvarande i mitt liv sedan min barndom. Min far, som är Alsace, bodde nära Ill TC, i Strasbourg, där jag tränade. Idag är han president för TC Riedisheim, nära Mulhouse, och fortfarande lika passionerad. Min mamma gifte om sig med Jean-Claude Massias, som var nationell teknisk chef för FFT i nio år. Så jag har varit fördjupad i tennis sedan jag var liten. Jag följde med min svärfar till turneringar. Påsklovet var turneringarna i Nice och sedan Monte-Carlo... På onsdagar och helger åkte jag till Roland-Garros, mina vänner var son till förmyndaren och till trädgårdsmästaren. Jag gick dit på morgonen, jag gick på kvällen; vi kände alla till tunnelbanan. "

Frederic Oudeville produktchef padel på Decathlon

Tennis, livets skola

”För mig har tennis varit en skola, den har fungerat som en balans i hela mitt liv. När du är tonåring ger det dig självförtroende och sedan balanserar det dig när du är student, det låter dig dekomprimera och särskilt att ha en grupp vänner. Alla mina vänner idag är tenniskompisar. Det var också användbart för mitt jobb: när jag sökte till Decathlon, 1997, rankades jag 0. Jag var först assisterande butikschef, sedan rekryterades jag på Artengo för att jag hade spelat tennis. Jag var också produktchef för tennis. Och idag är det för att jag har hållit på med racketsporter som jag är ansvarig för padel. Jag känner till historien om de olika racketsporterna, flaggskeppsmärkena tennis, squash, badminton, padel... "

1996: Decathlon öppnar kl padel

"Decathlons första steg inom området padel härstammar från mitten av 1990-talet. På den tiden var det en efterfrågan på den spanska marknaden. De första snöskorna av padel designad av Decathlon designades 1996. Vårt kunnande och vår erfarenhet inom detta område är därför gammal. "

"Personligen upptäckte jag padel 2002. Jag hade en vän som var ordförande för den franska federationen padel runt 1994 eller 1995. Så jag kände till den här sporten, som jag alltid har älskat. Men på den tiden, i Lille, kunde vi inte spela, i brist på land. Vid den tiden, och under lång tid, stod den spanska marknaden för 90 % av produktförsäljningen padel av Decathlon. Idag har vår försäljning ökat ytterligare i Spanien, men den utgör nu bara 50 % av totalen. Och av goda skäl har marknaden exploderat på andra håll i Europa och i världen. "

Efter 2016: explosionen av padel

”2016 uppskattade Decathlon att i termer av padel, vi var för generalister och för nybörjarorienterade. Vi bestämde oss därför för att dela upp racketsporterna för att ha lättare och smidigare strukturer för varje sport. Artengo var därför "cut out": den padel blev självständigt, med sitt eget varumärke, Kuikma. Själv blev jag utvald att vara produktchef och "ledare padel ". När jag fick frågan, 2016, var jag såg etableringen av varumärket, svarade jag att det bara kunde vara i Madrid. Det var första gången, inom Decathlon, som en sport lämnade Frankrike. Många har sagt till mig att det var vansinne att vara ensam mitt i pampas, att göra denna satsning för att koppla bort designdelen, ingenjörerna och designerna, från Decathlon designcenter. Fyra år senare har detta spel vunnits: 2021, av 80 sporter, padel är en av de tre som har gjort mest framsteg på Decathlon! ".

Kuikma PR990 Hybrid Soft Lekfull Rosa

Spanien, en fullt mogen marknad

"Under 2016 fanns mer än 90 % av våra kunder i Spanien. Det fanns redan alla typer av spelare där. Det är inte som i Frankrike, där den typiska spelaren padel är en man från tennis, som är mellan 40 och 50 år. Här är padel är en startsport för andra racketsporter. I en klubb av padel Spanska, väldigt få spelare har spelat eller spelat tennis. Marknaden i Spanien är därför mogen och är sådan att vi tror att andra marknader, som Frankrike, kommer att vara tio år framåt. "

El Hangar-klubben i Madrid som inrymmer designcentret Kuikma Photo J Arnoux

Frankrike från padel i 2030

"Om tio år kommer det att finnas skolor i Frankrike padel för unga, fler kvinnor, spelare i rullstol och en nivå som kommer att höjas avsevärt... The padel idag ses som en möjlighet av FFT och inte längre som ett hot. Engagemanget från det franska tennisförbundet, som har mycket stor erfarenhet av undervisning, kommer att främja denna utveckling. jag litar på Arnaud di Pasquale att gå rätt väg. President Gilles Moreton tror också på det. Det är en chans för padel. "

Sällskaplighet och vänlighet, styrkorna hos padel

"Om utvecklingen av padel är väl genomfört i Frankrike är det en fantastisk möjlighet att väcka liv i klubbarna genom att ta med nya spelare, en atmosfär, en social och vänlig aspekt. Det var tennisens styrka, men det är nästan borta nu. Om varje klubb bara har en eller två banor padel, kommer vi att återskapa samma fel som i tennis. En av nycklarna kommer att vara att få göra viktiga stolpar för att undvika att bryta sig ur träningen. Vad gör styrkan av padel, det är den sociala sidan. Att ha en bar eller förfriskningsbar i en klubb är avgörande för utvecklingen av denna sport. Så är fallet överallt i Spanien. "

Italien, Belgien, Sverige: boomen har inletts 

"På Decathlon tror vi på Frankrike och vi satsar på det. Det finns länder som Italieni Belgien och Sverige där boomen av padel är mer avancerat, men Frankrike bör följa samma väg. Sedan finns det framtida jättar som är Tyskland och Storbritannien, och enorma jättar som är USA och Kina. "

FORTSÄTTNING FÖLJER
Våra nästa artiklar tar dig bakom kulisserna på "Kuikma testlab", där varumärkets ingenjörer, designers och merchandisingspecialister arbetar. Och som grädde på moset förbereder vi en exklusiv intervju med Horacio Álvarez Clementi, som gav märket råd om utvecklingen av dess racketar.

Efter 40 års tennis faller Jérôme i potten padel 2018. Sedan dess tänker han på det varje morgon medan han rakar ... men rakar aldrig pala i handen! Journalist i Alsace, han har ingen annan ambition än att dela sin passion med dig, oavsett om du talar franska, italienska, spanska eller engelska.